Dålig organisation är lika med slöseri. Hur styr pengarna här?

Bussar utan passagerare!?

Det är ju alltid pengarna som styr heter det, men hur kan det vara ekonomiskt att köra med stora bussar som oftast kör tomma eller nästan? Jag bor så jag ser bussar som går mellan Svenstavik och Östersund och kan säga att jag nästan aldrig sett fler än någon enstaka passagerare. Samma när jag någon gång själv åker buss. Kanske finns det vissa tider och tillfällen, då den stora bussen behövs? Det verkar helt idiotiskt att låta stora dyra bussar frakta luft. Effektivare och billigare med mindre fordon. Kan det vara så att man upphandlar ett bestämt fordon istället för att upphandla trafik?

I Stockholms landsting har man startat en utredning om anropsstyrd trafik och sådan finns redan på andra håll i landet. Kollektivtrafiken organiseras så att man använder små fordon som kör när folk vill åka och inte efter en fix tidtabell. I glesbygd måste man antagligen beställa i god tid och samordning ske med färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar. Jag läser i DN att all kollektivtrafik är anropsstyrd med stadslinjer och landsbygdslinjer i Nybro kommun. I Kalmar har man successivt byggt ut den anropsstyrda trafiken och utvärderingar är relativt positiva. Brister finns i möjligheter att åka på kvällar och helger men så är det ju också med de stora bussarna.

Finns några planer eller utredningar i vårt län?

Fristående krönikör med egen spalt. Skriver också bokrecensioner och håller ett extra öga på kulturens värld.
E-post: info@321an.se

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

Annonsera på 321an
Annonsera på 321an
Annonsera på 321an
Annonsera på 321an