Höga mål inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen kräver strategiska investeringar

ORDET FRITT – ”Jämtland Härjedalen – ledande på naturbaserade upplevelser”, är den vision som besöksnäringen i regionen jobbar mot. Visionen är ett resultat av ett arbete där både näringen och offentliga aktörer deltagit och målen i den nya strategin för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen fram till år 2020 siktar högre än motsvarande mål på nationell nivå. Målsättningen är hög men rimlig sett till utvecklingen de senaste tio åren och besöksnäringens roll som basnäring och tillväxtmotor i regionen. Att stödja den investeringsvilja som finns för att möjliggöra större, strategiska satsningar är en viktig utmaning för att nå målen.

2001-2011 ökade besöksnäringens omsättning med hela 67 procent i Jämtland Härjedalen. Motsvarande siffra i riket var 47 procent. Näringens exportvärde i Sverige är cirka 100 miljarder kronor, större än järn- och stålbranschen samt personbilsbranschen tillsammans. Den bidrar till stora investeringar, genererar tusentals arbetstillfällen och är en viktig inkörsport till arbetslivet för inte minst unga och nytillkomna svenskar.

De svenska gästnätterna i Jämtland Härjedalen ska enligt målen i strategin öka från 1,9 miljoner till 2,8 miljoner 2020, de utländska gästnätterna från 578 000 till 1,1 miljoner och de stora evenemangen ska utvecklas ytterligare. Tillsammans med en ökad kundnöjdhet ska detta ge en omsättningsökning från ca 4,2 mdr till ca 7,5 mdr 2020 och en ökning av antalet direkta och indirekta årsarbeten från ca 7 000 till ca 12 000. För att nå de höga målen ska arbetet ha en inriktning mot social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, investeringarna i reseanledningar måste öka och tillgängligheten förbättras. Utvecklingsarbetet ska vara kunskapsdrivet, vi måste bli bättre på att förstå vad gästen efterfrågar och bli ännu starkare i säljarbetet.

Behovet av större, strategiska satsningar som skapar dynamiska effekter, stärker reseanledningen och ger möjligheter för leverantörer av olika varor och tjänster lyfts särskilt i strategin. Elektrifieringen av Meråkerbanan är ett bra exempel på en sådan satsning. Andra exempel är de liftinvesteringar som skett i Lofsdalen, Ramundberget och i Åre, utvecklingen av skidstadion i Östersund och torgmiljön som skapas på Vemdalsskalet. De positiva spridningseffekterna av större satsningar är påtagliga. Backrestauranger bygger ut, efterfrågan på tomter och boenden ökar liksom uppdragen till lokala företag under investeringsperioden. Positiva beslut om stora evenemang betyder mycket både för destinationsutvecklingen och för att skapa nya idrottsliga och kulturella fester.

Den starka utvecklingen och investeringar i de större destinationernas befintliga struktur hindrar inte en fortsatt utveckling av den mer småskaliga naturturismen. Tvärtom så kompletterar de varandra vad gäller utbudet, de skapar underlag för hållbara resmöjligheter och bidrar gemensamt till den positiva bilden av Jämtland Härjedalen. För att möjliggöra de investeringar som behövs är det viktigt att tydliggöra möjligheter och att attrahera externa investerare, att vi har ett finansieringssystem som ger förutsättningar och att den kommande strukturfondsperioden innebär att även EU-medel kan användas för större satsningar.

Styrelsen Jämtland Härjedalen Turism

Mats Svensson ordf
Stefan Mörtberg vice ordf
Björn Broström
Anna Wersén
Niklas Pärnerstedt
Jonas Kojan
Anders Lundqvist
Marie Nordén
Anna-Karin Vernberg
Mats Forslund VD

ORDET FRITT – Här är alla välkomna att tycka till om och diskutera aktuella ämnen (politik mm) i vår vardag. Oavsett vilken partipolitisk åsikt eller livsåskådning du företräder är du välkommen. Din artikel kommer att modereras av redaktionen så att inte personliga påhopp, olämpliga ord eller hets mot folkgrupp mm förekommer. Här kan du skriva en insändare

E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-30 000

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Bokcirkel på bibblan i Hallen

    En förmiddag i veckan som var, samlades sex glada kvinnor runt det runda bordet på biblioteket i Hallen för att diskutera boken de alla läst i den bokcirkel som anordnats. […]

  • Merit gästade SVT:s kulturprogram ”Sverige”

    Merit, från den ”lilla bondbyn Gärdsta”, som hon själv har uttryckt det, blev igår, den 15 februari 2020, intervjuad i kulturprogrammet ”Sverige”. Där fick vi bland annat veta att hon […]

  • Isvägen Sunne-Vällviken öppen

    Nu är isvägen mellan Sunne-Vällviken öppen för trafik upp till 2 ton. Nu slipper vi köra runt och kan glädjas åt isvägen istället. Men kör efter rekommendationerna så de slipper […]

  • Fjällprofilen Rickard Svedjesten blir ny VD i Bydalen

    Rickard Svedjesten tillträder den 1 februari som VD för Bydalens Wärdshus AB och fastighetsbolaget Snowlodge Sweden AB som bedriver kenferensverksamhet, restaurang, boende, skidskola, skiduthyrning, skidshop, stugservice och skotersafari. Rickard har […]