Fortsatt mycket stark ekomarknad
Det stora konsumentintresset för Krav- och ekomärkta livsmedel fortsätter. Lyftet för eko var förra året, 2013, 15 procent och det fortsätter mycket starkt även i år, konstaterar Krav. Ändå är Sveriges bönder och dess företrädare överraskande ointresserade. Ytterst få lägger om.
ATL skrev tidigare i vår, i mars, om ointresset bland svenska bönder för att gå över till ekologisk produktion. Det sades då till stor del ha med politikernas otydlighet om det framtida stödet till ekojordbruk att göra – riktlinjerna för Landsbygdsprogrammet var då inte klara – samt om att lönsamheten för ekojordbruk har försämrats.
Enbart 40 nya
Förra året valde 40 bönder att Kravcertifiera sig. Motsvarande siffra för 2012 var drygt 100 och under 2011 kravcertifierade sig 200 bönder.
Nu i maj har Krav gjort en ny bedömning av situationen baserad på årets första fyra månader och en bedömning av ökningstakten är att det fortsätter under 2014 och kommer att ligga på cirka 20 procent för helåret.
Brist på ekovaror
Dagligvaruhandeln svårigheter att få fram tillräckligt med ägg, kött, frukt och grönt fortsätter. På ägg och kött leder det till tomma hyllor medan man på frukt och gröntsidan fyller på med import
– Jag har förstått att överskottet på KRAV-märkt mjölkråvara är på väg att minska eller försvinna. Men grossisterna till food service börjar bli nervösa över om de ska kunna få fram framför allt nötkött på något års sikt, säger Jonas Cejie, försäljningschef på Krav.
Ointresset fortsätter
– En tråkig och mycket märklig sida av detta är att vi inte ser något stort intresse från det svenska lantbruket eller dess företrädare. Vi har ännu inte säkra siffror men det är ju inte så att frukt- och rotsaksodlare precis strömmar till KRAV-certifieringen
– Spannmålsodlarna ser ingen anledning att lägga om. Och medan ägg- och grisnäringen krisar, så söker senare led nästan panikartat efter råvara och börjar då såklart titta på import. Ekomarknaden fortsätter alltså att se urstark ut men det svenska lantbruket fortsätter att tappa marknad.
Artikel: ATL >>>

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.
Vad tycker du?