Den sagolika pr-branschen

Pr-företagen bygger sin verksamhet på individers, företags, kommuners och statliga myndigheters känsla av underlägsenhet eller behov av att dölja något skumt.

Man klarar inte sitt ämbete respektive något fel har begåtts som måste gömmas. Det gäller att ha en strategi om Uppdrag granskning knackar på dörren. Som om det inte skulle räcka att ha rent samvete, erkänna misstag och vara sig själv.

Samtidigt handlar det om att samhället idag värderar hur en sak eller person uppfattas högre än verkligheten. Varumärke är pr-folkets ledord nummer ett och inkomstkälla. Det är ändå märkligt att högt utbildade och förmodligen intelligenta personer, som till exempel Stiftelsen för strategisk forsknings vd Lars Rask, säger att det värsta misstaget med lyxmiddagen i Blå hallen för 2 miljoner och avtalet med Bindefeld var att förbise allmänhetens reaktion.

”Vi var naiva” säger han. Själva saken, att spendera så mycket för att ”uppnå kommunikation och förtroende för verksamheten”, var det inget fel på. Pr-företagens verksamhet ligger nära vävarna i H C Andersens Kejsarens nya kläder. Man luras och drar fördel av människors osäkerhet. Studio Totals jippo med nallarna i Belarus och efterföljande raljanta brev till Lukasjenko visar stor brist på omdöme. Befinner sig branschen på kladdstadiet?

Riktigt illa är det att myndighetspersoner på alla nivåer, ända upp i Regeringskansliet, tillåts maska med att lämna ut offentliga handlingar och därmed frisera och dölja.

Underlag, fakturaspecifikationer och allehanda verifikationer bara försvinner. Man vet inte hur det gått till eller vart de tagit vägen! Ja, men där måste väl ändå ansvar utkrävas?

Fristående krönikör med egen spalt. Skriver också bokrecensioner och håller ett extra öga på kulturens värld.
E-post: info@321an.se

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Velvet Insane med nya singeln “A Brand New Day”

    Velvet Insane har funnits sedan 2013 och bildades i samband med insamlingsgalan Stjärnfall. ‘A Brand New Start’ är första singeln från nya skivan som är den andra i ordningen. Skivan […]

  • Fredagen den 13e och Lucia

    Lucia är en högtid som firas den 13 december, samt namnet på högtidens huvudperson. I Sverige markerar lucia tillsammans med advent inledningen på julfirandet. Den svenska Lucian är en blandning av både förkristna och kristna figurer […]

  • HBIS startar redaktion för Hallen/Marbykrönikan

    I oktobers upplaga av ”Det händer i Hallenbygden” skrevs det om att en sådan redaktion skulle bildas vid ett möte den 13 november på Allhuset, men tyvärr kom det ingen. […]

  • Julmarknad i Hallen 2019

    Idag den 1a december var det julmarknad i Hallen. Det bjöds på både korv, kolbulle och stut runt över byn. Knallar stod och sålde sina hantverk och det fanns ett […]