Sara är orolig för sina grabbar om de måste kliva av bussen här. Bild Håkan Toresson

Uppror mot hantering av skolskjutsregler – enskilda barn drabbade.

Idag slår Kyrkskolan i Hallen upp portarna inför höstterminen, men för en del barn innebär skolstarten oro och stora förändringar. I stället för att få åka skolbil som vanligt tvingas nu vissa barn själva att få ta sig närmare 3 – 4 kilometer till närmaste busshållplats för att ta länstrafikens linjebuss till skolan. Detta samtidigt som småsyskon hämtas av skolbilen i stort sett vid farstubron. Men de äldre barnen får inte åka med även om det finns plats. Det tillåter inte Åre kommuns skolskjutsregler, åtminstone om man får tro de beslut som skickats ut. Upprördheten i vissa byar är stor och det som rört upp känslorna ännu mer är att beskedet till föräldrarna kom bara några få dagar före skolstart.

Sara Wörlén i Kläppe har tillsammans med sin man Andreas Berqvist tre söner som går i Kyrkskolan i Hallen. Tjugo minuter efter midnatt i tisdags den 18 augusti kom beslutet från kommunens handläggare på ett vanligt mail där Sara kunde konstatera att två av sönerna skulle få gå till busshållplatsen utefter väg 321 i Gärdsta. Den tredje som börjar första klass blev beviljad skoltaxi från hemmet, men de andra sönerna får inte åka med. Kritiken från Sara är inte nådig.

Sara reflekterar över barns trafikmognad och hur de som något lägre människor upplever vägen. Bilden tagen ur det synperspektivet. Bild Håkan Toresson

-Skolchef Gunnel Weinz sitter och säger till mig att de tagit beslutet enbart efter antal kilometrar och då har jag läst direkt ur skolskjutsreglementet för Jämtlands län att en prövning för rätten till skolskjuts skall ske individuellt i varje enskilt fall med utgångspunkt i de lagregler som reglerar rätten till skolskjuts. Samtliga förutsättningar som kan medföra rätt till skolskjuts ska prövas och det skall i varje enskilt fall framgå att det haft en sådan omfattning, säger Sara och fortsätter.

-Vad jag kan se så föreskriver reglerna att de måste ta hänsyn till elevens ålder, färdvägens längd men också trafikförhållanden, funktionsnedsättning och andra särskilda omständigheter och det har de inte gjort.

Har du fått någon förklaring?

-Enligt Gunnel Weinz så har de inte haft tid.

Vad blir konsekvenserna för era barn som nu måste gå till linjebussen i Gärdsta.

-De kommer att få ta sig hemifrån 45 minuter eller en timme tidigare varje dag och lika lång tid tar det på eftermiddagen innan de är hemma. Väldigt mycket längre arbetsdag och ingen av dem vill gå till skolan just nu. De vill inte kliva upp och gå till bussen, de är osäkra, de tycker det är jobbigt och de mår inte riktigt bra. Jag får frågan varje dag. Har du löst det här med skolskjutsen mamma?

Ser du någon lösning?

-Att de river upp besluten och ger oss skolskjutsarna med skoltaxi tillbaka för så här får det inte gå till. Det måste vara ett gravt tjänstefel att inte utreda varje barns rätt till skolskjuts på det sätt som skolskjutsreglementet säger. Att hänvisa till att man inte haft tid duger inte och vad jag vet är det  flera barn än våra som drabbas. Jag har läst reglementet och det är ett bra dokument, tydligt och klart. Där står bland annat detaljerat vad som ska utredas om trafikförhållanden. Bedömning utifrån skollagen görs av skolskjutsansvarig med stöd av trafikplanerare och då finns det punkter de måste följa, berättar Sara och räknar upp dem.

-Trafikmängd, trafikintensitet utefter vägen, trafikslag längs vägen, tung trafik, genomfartstrafik, vägens bredd och siktförhållanden, förekomsten av gång och cykelbanor, kurvor och krön, vägbelysning, föreskrifter för vägen och då antar jag att det är hastighet och liknande, behöver väg korsas och förutsättningarna för det, exempelvis övervakat övergångsställe, trafikanternas kännedom om vägen samt elevens ålder och trafikmognad. Ingenting av det här har kommunen kollat utan bara avståndet. Barnen härifrån Kläppe måste korsa 321an när de åker hem och då kliver de av i en kurva. I en trafikmiljö som är ökänd för att folk kör för fort. För några år sedan tog polisen över 40 fartsyndare på tre timmar där den som var värst körde en bra bit över hundra. Den tunga trafiken inte är ett spår bättre, säger Sara.

Hur är vägen från Kläppe där era barn ska gå?

-Mer trafik än vad man kan tro, krokig, bitvis skymd sikt och längsta biten utan belysning. Den långa backen upp mot Gärdsta driver igen hela tiden på vintern det minsta det blåser så jag har alltid aktuellt nummer till snöjouren med mig. Händer inget till skolstart så kan kommunen räkna med en JO-anmälan från mig. Jag har kontaktat de berörda och talat om min inställning så får vi se vad som händer.

Sara vänder sig instinktivt om och blundar när långtradaren dundrar förbi i hög hastighet. Hon är orolig för sina söner om de måste kliva av bussen mitt i kurvan för att korsa 321an. Bild Håkan Toresson

Vad ska du göra nu?

-Nu ska jag ringa länstrafiken och försöka få fram linjebussen som skolskjutshandläggaren hänvisade våra äldsta söner att åka hem med efter skolan. Handläggaren har uppenbarligen hänvisat till en buss som inte finns och då får jag väl försöka gräva fram den, avslutar Sara lite syrligt.

321an har försökt nå skolchef Gunnel Weinz och ansvarig skolskjutshandläggare utan framgång.

Fotnot: Det som avgör en elevs rätt till skolskjuts från hemmet är elevens ålder, avstånd till skolan närmaste linjebusshållplats och det som framgått av denna artikel.

Håkan Toresson

Reporter
E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-300 00

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

En kommentar till Uppror mot hantering av skolskjutsregler – enskilda barn drabbade.

  1. Samma vansinne i Åre/Duved. Min 7 åriga dotter ska gå 1,9 km på kurvig, brant och smal väg utan gångbana/trottoar. Vidare över en smal bro, även den utan trottoar och möta bussar, plogbilar, lastbilar och byggtrafik. Sedan genom en trevägskorsning från E14 och dess länk ner till gamla Årevägen (också utan trottoar) I själva t-korset vid gamla vägen (70 hastighet) är hållplatsen, utan plattform eller någonstans att ta skydd från trafik. I vinter blir det ännu värre med stora snövallar där hon ska stå. För att inte missa bussen måste hon gå minst 45 min innan angiven tid för att hinna.
    Nu har vi fått mejl om mycket trafik vid skolan och jag som valt att skjutsa min dotter ombeds köra en lång omväg i lera och hålig väg för att inte vara i vägen. Glöm det! Bedrövligt hur kommunen tar hand om barnen och aldrig att de gjort en individuell bedömning där de utgått från avstånd, ålder, miljö, trafik etc. Stå på dig och överklaga om du inte redan gjort det.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

Annonsera på 321an
Annonsera på 321an
Annonsera på 321an
Annonsera på 321an