Bli inte lurad av Bluff-Sms bedragarna

Det skickas ut väldigt mycket bluff-sms just nu, där man påstår att ett paket till er har fastnat och man behöver “lösa” problemet.

Om du ändå har drabbats av någon sådan här Bluff-sms och du har blivit av med pengar så kan du vända dig till Konsument Europa

Detta sms och liknande är en bluff, Gå inte på det här.

Om du mot ändå klickar på länken ovan, som tydligt inte går till något känt svenskt fraktbolag, så hamnar man på en sida som ber en söka efter sin “försändelse”. Det ser ju väldigt bra ut, förutom något stavfel och att webside adressen ser konstig ut, Vilket borde vara en varning till dig.

Ovan är en falsk sida för “paket försändelse”
Här ber man bli ombedd att betala en frakt på 20kr för frakt.
Dock när du klickar på knappen så kommer man till en ny sida, som erbjuder något helt annt.
Om du fyller i denna ruta, Så kommer du att prenumerera på en “webplatsbyggare tjänst” för 739:- / månad, med en provperiod på 3 Dagar!.
Vilket står med mycket små halvt genomskinliga bokstäver, allt för att man inte skall se dem.
Så gå inte på denna bluff, du får ingenting för fantastiskt mycket pengar.

Hur gör jag som drabbad?

Som utgångspunkt är du inte skyldig att betala för en tjänst som du inte har beställt. Har du inte beställt tjänsten bör du inte heller använda tjänsten, då det kan tolkas som att du godkänner ett avtal.

1. Ta reda på om du ingått ett avtal

Om du har godkänt villkoren så har du ingått ett avtal. Om du inte har godkänt några villkor eller har beställt en vara har du inget avtal. Som utgångspunkt är det företaget, som påstår att ni ingått ett avtal, som ska bevisa det.

2. Kontakta företaget

Du måste kontakta företaget och begära att avtalet sägs upp eller förklara att du inte anser att du har ingått ett avtal. Gör det skriftligt, gärna via mejl. Spara all dokumentation inklusive korrespondensen mellan dig och företaget.

3. Utnyttja ångerrätten

Enligt EU:s regler om distansköp har konsumenten i regel 14 dagars ångerrätt och ångrar du köpet har du rätt att få tillbaka det du betalat. Du är då inte vara bunden av avtalet. 

Läs mer om ångerrätt inom EU

4. Bestrid eventuella fakturor

Om du har fått en faktura kan du bestrida den. Har det däremot dragits pengar från ditt konto kan du begära tillbaka pengarna. Bestrida fakturan eller kräva tillbaka pengarna gör du i ditt mejl till företaget.

Läs mer om att bestrida fakturor

5. Kontakta Konsument Europa

Du kan alltid ta kontakt med våra juridiska rådgivare om du behöver hjälp med ett företag som är baserat utanför Sverige men inom EU, Norge eller Island. Mer information och alla våra kontaktuppgifter hittar du vi länken. Det är alltid kostnadsfritt för dig som konsument att kontakta oss.

Kontakta Konsument Europa

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se