Anders Wedlund Foto Anna Persson

Årsmöte med musik

Hallens hembygdsförening höll sitt årsmöte tisdag den 16 februari. Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar var folkmusikern Anders Wedlund engagerad som underhållare till kaffestunden eferåt.

Anders är en kunnig folkmusiker och kapellmästare för gammaldans-orkestern Wedlunds Wenner. En nybildad grupp vars mål är att uppträda i Hallens musikfestival Glamusiken i sommar. Orkestern består även av duktige dragspelaren Nicklas Nilsson och legendariske basisten Börje Bengtsson. De två sistnämnda var dock inte med på Ifvarsgården.

Med sig hade han två av gruppens medlemmar, Janne Hemmingson och Kent Livendahl.

Anders hade satt ihop ett trevligt program och spelade mestadels själv ömsom på fiol och durspel.

Någon låt spelades på flöjt tillsammans med Janne och till finalen kallade Anders även upp Kent Livendahl på fiol och då klädde Janne på sig sin gitarr.

Årsmötet flöt på bra och styrelsen fick ansvarsfrihet för 2015. En förändring i styrelsens sammansättning blev det då Susanna Eriksson valdes in som ny ledamot i stället för Agneta Brovinius som avsagt sig omval.

Föreningens hembygdsgård, Ifvarsgården invigdes 1981 och sedan dess har bygdens folk engagerat sig alltmer. Genom åren har man byggt upp en mängd traditioner såsom: Gökotta på Kristi himmelfärdsdag och Nationaldagsfirande 6 juni. Midsommar firas med dans kring majstången med spelmän och lekar och tävlingar. Midssommardagen firas med högmässa och kyrkkaffe.

Längre fram på sommaren bjuder man in allmänheten till sin populära loppis på logen och servering med tunnbrödsstut och våfflor. Samtidigt aktiveras barnen med Lill-bua och lekfjös.

Nya öppettider är 11-16 tisdagar och onsdagar!

Finalen med Anders, Janne och Kenta! Foto Anna Persson

Finalen med Anders, Janne och Kenta!
Foto Anna Persson

Skribent, fotograf

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?