Det kostar pendlarna mycket pengar under tiden Håkanstaleden står stilla.

Dubbla kostnaden för pendlare när färjan står

Just nu står Håkanstafärjan stilla, färjeturen är planerad att vara inställd från 11 maj till midsommar, under den tiden förlorar du som bor i Hallen cirka 3 400 kronor och dina koldioxidutsläpp fördubblas. Ekvationen blir ännu dystrare för dig som bor i Gärdsta som förlorar över 3 500 kronor, det visar beräkningar som 321an.se gjort. 

I söndagskväll gick sista turen med Håkanstafärjan innan färjeleden stängde och reparationsarbetet av färjelägren tog vid. Reparationen var planerad att ske under vintern parallellt med att isvägen var öppen, så blev det inte för när väl arbete skulle dra igång så saknades ett tillstånd. För alla som pendlar till arbete i Östersund så innebär den inställda turen en kännbar ekonomisk smäll, räknar vi på skatteverkets schablon a 18,50 kronor per mil så ökar kostnaden med 3 400 kronor för dig som bor i Hallen, körsträckan fördubblas från 6,6 mil till 13,2 mil. Bor du i Gärdsta mer än fördubblas din pendlingssträcka, från 44 till 112 kilometer om dagen, och kostnaden från 2 280 kronor till 5 800 kronor.
– Jag förstår att pendlarna är upprörda, det är aldrig roligt när en väg eller färjeled måste stängas, men någon gång måste vi göra detta underhåll. Det är synd att de drabbas och tvingas köra extra lång. Jag får dagligen samtal från både pendlare och dem som vill komma ut till ön och köpa potatis. Vi fattade beslutet att göra detta nu, innan semestertrafiken, säger Kjell Eriksson som är ansvarig på Färjerederiet och berättar att det är 25 år sedan en liknade reparation utfördes.

Dagligen arbetspendlar mellan 50 och 100 personer med Håkanstafärjan, totalt rör det sig om en kostnad för bygdens alla pendlare på mellan 170 000 och 340 000 kronor. De tvingas köra upp till 4,6 varv extra runt jorden för att komma till jobbet. Kjell Eriksson på Färjerederiet väljer att inte kommentera några siffror.

Att vänta med att reparera till vintern hade varit möjligt, men med mer oförutsägbara vintrar blir planeringen svårare, och därför ett sämre alternativ enligt Kjell Eriksson:
– Vi vet inte hur nästa vintern blir och även vintertid måste vi ha ett startdatum som vi måste bestämma långt innan vi vet när isvägen kan öppna.

 

Hur har vi räknat. Vi har räknat på 28 arbetsdagar från den 11 maj och fram till midsommar med pendling tur och retur Östersund. Vi har använt skatteverkets schablon för milkostnaden som är 18.50 kronor. Vi har inte räknat in eventuella skatteavdrag. Avstånden baseras på avståndsangivelse för den närmaste vägen. 

Tidigare reporter och fotograf.
E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-30 000

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




https://www.sca.com/skog

Senaste nyheterna på 321an.se

  • NU ÄR DET DAGS IGEN!!

    I morgon 24 juli kör Glá musikfestivalen igång i Hallen för artonde året i rad. En festival i samarbete mellan oss i GLÁ MUSIKALLIANSEN och HALLENS SPORTKLUBB. Förutom den sedvanliga […]

  • Lyrik- och musikkväll vid Mörtåkåtan

    Välkommen till lyrik- och musikkväll vid Mörtåkåtan den 22 juli kl 22:00 Andreas Renström, Vår nya kantor spelar fiol.vi får lyssna till texter och dikter om sommar och liv. Lions […]

  • Sommarprogrammet 2019 finns nu att läsa online

    Sommarprogrammet som delas ut till samtliga i hallenbygden samt även till turistbyråer och andra informations platser i Jämtland finns nu att läsa här: Sommarprogrammet 2019

  • Hyllad Storsjötrolling i Hallen

    Den artonde upplagan av Storsjötrollingen, som också var deltävling i SM är över. Segrare i SM-klassen där sju båtar deltog blev Team FIS från Färgelanda/Strömstad och i huvudtävlingen som totalt […]