
Usel mobiltäckning!
Företagare och privatpersoner i Hallen är bekymrade
-Har man bara tillgång till mobiltelefoni är det jättesvårt att få kontakt här i byn, säger Gunilla Ottosson som driver Allshoppen i Hallen.
Företagaren Lasse Albertsson med turistföretaget Jaevent tycker att mobiltäckningen är under all kritik. Han är helt beroende av att kunna kommunicera med sina kunder från när och fjärran. Mobiltäckningen är svajig, varför? undrar Lasse. Många gånger börjar man ett samtal med en kund och så bryts det plötsligt. Då är man tvungen att ringa upp på nytt. Är det en ny affärsidé då det är endast uppkopplingen som kostar nu för tiden, själva samtalandet är ju nästan gratis nu, säger Lasse. Han tycker i alla fall att det är skamligt dålig täckning i Hallen.
Kalle Engblom, Hallens El & Bygg har bara ett ord för mobiltäckningen i Hallen: ”Skitdålig”!
ICA Karl Ors Bua tycker också att täckningen är under all kritik!
Privatpersoner 321an har frågat tycker överlag att täckningen i byn är dålig, varför, undrar alla.
Företagaren Bo-Inge Engelbrektsson tröttnade på den dåliga täckningen och ringde Telia på 90 200, felanmälan. Han satt en timme och femtio minuter i kö. På 90 200 fick han besked på möjliga förklaringar: De nya mobiltelefonerna tar så mycket kraft att det inte blir något över till de andra. Om många då ringer samtidigt på ett ställe (typ Hallen) blir täckningen dålig. Alltså behöver Telia förstärka sina master så att alla kan använda sina mobiler! En annan förklaring kunde vara att någon mast var trasig på något sätt och alltså behöver repareras.
Det viktigaste beskedet och samtidigt uppmaningen Bo-Inge fick var att först om många från samma område klagade skulle man ta itu med problemet?!
På Allshoppen kan man skriva under ett upprop om man tycker att täckningen är dålig!

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.
Vad tycker du?