
Ännu en sommar för S/S Östersund
På rederikontoret i Arvesund planeras det för en ny ångbåtssommar med S/S Östersund. Den 141 år gamla damen ska ännu en sommar dansa fram på Storsjöns vågor.
S/S Östersund har mycket på sommarens program. Under krogstråket, 25-29 juli i Östersund, kommer hon att avgå med två turer varje dag från hamnen i Östersund, på dessa turer kommer det finnas servering av mat och alkohol. Den traditionella GláMusikturen är också inbokad – lika så en musiktur från Trångsviken. Men någon annan reguljär trafik är inte inplanerad.
– Det finns tyvärr ingen ekonomi i att ha reguljärtrafik på sjön. Östersunds kommun har provat det under många år med Thomée utan att lyckas, säger Ingemar Ericsson som är ordförande i föreningen Bevara Ångaren Östersund.
Kompisgäng, företag och andra gäng kan abonnera båten inklusive besättning för olika festligheter och evenemang.
– Vi brukar ha ungefär 20 abonnerade resor varje år, det är lite tunnare med bokningar inför sommaren men det hoppas jag ska ordna upp sig. Bland årets abonnerade turer finns bland annat en bröllopstur, berättar Ingemar.
Arvemuseet, vandrarhemmet, HamnCaféet och Ångaren Östersund drivs i stort sett helt ideellt av föreningen Bevara Ångaren Östersund, en förening som har över 600 medlemmar. Den ideella kraften och entusiasmen, tillsammans med lite ved i ångmotorn, håller ångaren flytande och i trafik.
– Totalt är det 15 personer som ideellt arbetar ombord sommartid, utöver det är det många som arbetar i museet och på caféet. För att kunna lägga ut krävs en besättning på minst fyra personer: en skeppare, en maskinist, en eldare och en jungman, berättar ordföranden Ingemar Ericsson.
Under den årliga tekniknostaligdagen, som i år arrangeras den 18 juli, har alla medlemmar i föreningen möjlighet att åka med på en medlemstur.
Ångaren Östersund har en lång historia och hon trafikerade Storsjön första gången redan 1875. Efter en tid som nöjesbåt och med namnet Las Vegas, såldes båten för skrotning men istället för att möta ödet som spik och skruv hamnade hon uppdragen på en slip i Arvesund och efter det startades Föreningen Bevara Ångaren Östersund med syfte att köpa och rädda henne. Det lyckades och efter stora renoveringar kunde hon åter vara i trafik 1989. S/S innan Östersund i fartygsnamnet betyder steamship, vilket översatt till svenska är ångbåt. Hennes motor drivs på traditionellt sätt med vedeldning.
Denna artikeln bjuder vi på, den publicerades ursprungligen i 321an Magasin i juni 2015. Klicka här för att teckna en prenumeration eller här för att hitta närmaste försäljningsställe.

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.
Vad tycker du?