Trenden visar en ökad e-handel.

Konkurrerar E-handeln ut den vanliga butikshandeln i byn?

Med den ständiga tekniska utvecklingen och bättre uppkoppling även ute på landsbygden så handlar vi mer och mer från internetbutiker visar undersökningar från e-barometern. Trenden visar en ökad e-handel och att vi handlar mer och mer via vår smartphone eller läsplatta. Håller vi på att överge den klassiska butikshandeln? Hur kommer den här utvecklingen att påverka den lokala handeln i byn?

Hur mycket ökar egentligen E-handeln?
Förutom att E-handeln ökar markant över hela året så uppstår det även nya influenser av när man pushar extra hårt på olika kampanjer och högtider. Tidigare har vi haft den klassiska mellandagsrean och julhandeln som har stått för mycket av årets försäljning i butikerna, detta har även flyttats mer mot internet. Förutom dessa tillfällen så har det även uppstått nya tillfällen när vi handlar mer.

Den senaste trenden är Black Friday och Cybermonday som är stora i USA och senaste 2-3 åren har exploderat ordentligt i Sverige. Att 2015 och 2016 var rekordår är ingenting nytt och man ser att butikerna försöker hänga på men inte riktigt lyckas. Tillväxten för E-handel ökar markant och under andra kvartalet för 2016 så ökade det med 18% enligt e-barometern. Etrender har publicerat en intressant artikel med lite statistik kring det.

Butikshandeln i byn drabbas negativt
Om tempot för e-handeln fortsätter i den takt den gör så finns det en stor risk att butikshandeln kommer drabbas ännu hårdare än vad den redan gör. Det är känt sedan ett par år tillbaka att butikshandeln kämpar hårt varje år för att kunna överleva och många butiker går med förlust och går i konkurs.

Tittar man på butikerna i den lokala byn så finns det fortfarande en chans att många klarar sig då vi har en tendens att vilja gynna lokala butiker för att dom ska kunna finnas kvar. Det många butiker kommer bli tvungna att göra är att anpassa sig efter e-handeln och kanske minska sortimentet i butik eller enbart ha showrooms.

En annan utmaning butikerna står inför är priserna. Ständiga rabatter, prisjämförelsesajter och kampanjer gör att vi letar efter rabatter och erbjudanden innan vi handlar. Konsumentbeteendet börjar bli väldigt tydligt och vi lär oss mer och mer när det kommer rabatter och erbjudanden. Att du dessutom oftast kan få rabatt för att du anmäler dig på nyhetsbrevet hos en e-handlare gör det inte enklare för butiker heller.

Många går in i butiker för att se på en produkt, sedan direkt in på prisjakt eller pricerunner för att jämföra priser på nätet och sedan genomföra priset där. Därför blir det extra viktigt för butiker att dels kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser men kanske något annat extra också utöver priset som får konsumenter att genomföra köpet direkt i butik, istället för att gå hem och genomföra det på nätet med en rabattkod.

Fler och fler målgrupper handlar på nätet
Tidigare var det mer den yngre generationen i storstäder som handlade på nätet och vågade prova det. Men med dagens utveckling av internet ut på landsbygden och en ökad säkerhet för internethandel så har även äldre målgrupper och personer ute på landsbygden börjat handla mer och mer på nätet. På sikt kommer vi att få se alla målgrupper som handlar på nätet även om det tidigare har varit yngre generationen som har handlat på nätet. Hittills visar statistiken att det primärt är personer under 50 år som handlar på nätet men fördelningen mellan män och kvinnor inte alls är speciellt stor. Även om man ser på vilka städer som handlar på nätet så är det jämt fördelat över landet.

Handeln i Åre framåt
Ser man på framtiden för Åre så ser det fortfarande ljust ut med handeln. För ett par månader sedan blev det klart att Diös köper en handelsfastighet i Åre för att utöka handeln ytterligare i byn. Samtidigt som statistik från Åre kommun talar för att vissa produktkategorier går bättre än andra. Man kan konstatera att kategorier som Bokhandeln, Leksaker och elektronik ökar på nätet medan exempelvis heminredning och möbler har ökat under senaste åren i Sverige och Åre. Mer statistik och information finns att läsa på Åre kommuns hemsida här.

Frida Elmander

E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-30 000

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Sweco har gett återkoppling avseende ”genomfart Hallen”

    Vi har fått återkoppling från Sweco avseende åtgärdsvalsstudien/workshopen, som hölls på Hallgården den 7 maj. Idag den 18 juni har jag skrivit ner synpunkter och kommentarer på återkopplingen och skickat […]

  • PEAB har återasfalterat på ip-Onlys bekostnad

    Den 12 juni asfalterade PEAB klart all skuren asfalt, cirka 25 ställen som skulle åtgärdas efter fibernedläggningen. Äntligen! Tack Jocke, som gjorde förarbetet samt Björn Qvarfordt på PEAB Asfalt och […]

  • OBS: GRATIS ANNONSERING FÖR FÖRENINGAR I HALLENBYGDENS SOMMARPROGRAM.

    Nu gör vi om och gör rätt!! Av misstag skickades förfrågan ut samtidigt till både företag och ideella organisationer, inför årets utgivning av HALLENBYGDENS SOMMARPROGRAM, där annonspris står utsatt. Detta […]

  • EU Valet 2019 – Resultat Hallen-Marby

    Slutliga röstfördelningen för valdistrikt Hallen-Marby blev enligt följande Röstfördelning – valdistrikt Hallen-Marby Förk. Parti Antal2019 Andel2019 Antal+/- Andel+/- Antal2014 Andel2014 M Moderaterna 42 10,74% +11 +3,88 31 6,86% C Centerpartiet […]