
Hallå där Linn Nordlund…
…som är webbansvarig på Åre Kommun. I veckan släppte kommunen en ny hemsida som både ska vara mer lättnavigerad och mer användarvänlig. Trots många ord om teknik så vill Linn, ändå lyfta fram innehållet som det viktiga.
Varför släpper ni en ny hemsida?
– Vi behövde göra sidan responsiv, det vill säga att den ska fungera lika bra oavsett om du tar upp den i mobil, läsplatta eller via dator. Sidan är i första hand byggd för att fungera i mobil och läsplatta eftersom merparten av användarna finns där. Det var även dags att låta formen utvecklas och i detta fall valde vi att förenkla och skala av.
Vad kan besökaren förvänta sig?
– Besökarna kan förvänta sig en stilren, snabb och lättnavigerad sida där aktuella kontaktuppgifter och e-tjänster alltid finns till hands på varje enskild sida. Det finns även en bra sökfunktion att använda sig av om du känner dig osäker på var du hittar informationen. Vi har lagt stor vikt vid att menyerna ska fungera bra för mobilanvändarna.
Kommer det finnas några e-tjänster som kommuninvånarna kommer att ha nytta av?
– Vi håller i ett projekt, tillsammans med Östersunds och Bergs kommun, på att ta fram en e-tjänsteplattform som ska lanseras innan årets slut. Vi satsar i första hand på e-tjänster inom hemvård samt synpunktshantering för hela kommunen.
Vad hoppas ni att den nya hemsidan ska innebära för kommuninvånarna?
– Den kommer att bli mer tillgänglig i och med att den blir lättsurfad och snabb på mobil. Viktigast av allt är dock som alltid innehållet. Vi kommer att fokusera på att innehåller ska vara uppdaterat och kortfattat och se till att det finns aktuella nyheter som underlättar för medborgarna. Sedan vill vi naturligtvis även ge en bild av vad en kommun gör genom att presentera olika verksamheter och projekt.

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.
Vad tycker du?