Foto: Fanny Hejdström

Visa upp dina bästa ögonblick från Jämtland

Ingen kan bättre beskriva vad som finns att uppleva i Jämtland Härjedalen än lokalbefolkningen. Genom den nya digitala tjänsten ”Swedish Moments” vill nu Jämtland Härjedalen Turism (JHT) engagera alla som bor i Jämtland Härjedalen att dela med sig av sina mest minnesvärda stunder. ”Swedish Moments” är en satsning som JHT gör tillsammans med bland annat VisitSweden i syfte att locka fler besökare till den svenska naturen under barmarkssäsongen.

Våra bästa dagar minns vi inte främst på grund av vad vi gjorde eller när vi gjorde det, vi minns de ögonblick vi upplevde. En kort eller längre stund, som gav oss en känsla vi aldrig skulle glömma. Det är dessa ögonblick, stora som små, vi tar med oss hela livet samtidigt som vi ständigt letar efter nya.

Nu går JHT i partnerskap med VisitSweden ut på jakt efter ögonblick i Jämtland Härjedalen för att sätta regionen på kartan i den nya satsningen ”Swedish Moments”. Alla ögonblick laddas upp på en ny webbsida, där de sedan visas upp för potentiella turister från Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna. De mest inspirerande ögonblicken kommer att attrahera många besökare till platsen och därför hoppas JHT på engagemang från jämtar och härjedalingar.

– Vi är många som är stolta över att bo i Jämtland Härjedalen och älskar den livskvalitet som finns här. Nu har vi tillsammans chansen att visa upp platserna och stunderna vi gillar bäst för miljoner potentiella resenärer och väcka deras intresse att komma hit. För mig blir en galopptur i månskenet ett givet ögonblick att ladda upp, säger Karin Gydemo Grahnlöf, projektchef på JHT.

Den nya digitala satsningen får redan nu stor uppmärksamhet på de fyra marknaderna, där reklamfilmer rullar i TV och annonser fyller tidningarna. Kampanjen förväntas också skapa ett stort engagemang i sociala medier. Alla som tar sig till webbsidan får ta del av mängder av ögonblick upplevda runt om i Sverige, men också få förslag på boende och aktiviteter i närheten av respektive ögonblick. Kampanjen syftar till att ge Sverige en ökning av antalet bilburna turister med intresse för den svenska naturen.

2013 blev ett rekordår för Sverige, då antalet övernattningar från utlandet ökade med 1 procent. Målet med ”Swedish Moments” är att öka antal besök av barnfamiljer samt äldre par som reser utan barn med 3 procent per år till och med 2016.

–  Turism ger stora intäkter till Sverige och det har gått bra för internationell turism de senaste åren. Men det finns en fortsatt stor potential. Inom målgruppen för den här kampanjen finns sammanlagt 9 miljoner resenärer som kan tänka sig att resa till Sverige, fortsätter Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Kampanjens hemsida: www.swedishmoments.se

Här laddar du upp dina ögonblick: my.swedishmoments.se 

Skribent, videoreporter, fotograf och allt-i-allo.
E-post: per@321an.se | Telefon: 070-535 65 20

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Bokcirkel på bibblan i Hallen

    En förmiddag i veckan som var, samlades sex glada kvinnor runt det runda bordet på biblioteket i Hallen för att diskutera boken de alla läst i den bokcirkel som anordnats. […]

  • Merit gästade SVT:s kulturprogram ”Sverige”

    Merit, från den ”lilla bondbyn Gärdsta”, som hon själv har uttryckt det, blev igår, den 15 februari 2020, intervjuad i kulturprogrammet ”Sverige”. Där fick vi bland annat veta att hon […]

  • Isvägen Sunne-Vällviken öppen

    Nu är isvägen mellan Sunne-Vällviken öppen för trafik upp till 2 ton. Nu slipper vi köra runt och kan glädjas åt isvägen istället. Men kör efter rekommendationerna så de slipper […]

  • Fjällprofilen Rickard Svedjesten blir ny VD i Bydalen

    Rickard Svedjesten tillträder den 1 februari som VD för Bydalens Wärdshus AB och fastighetsbolaget Snowlodge Sweden AB som bedriver kenferensverksamhet, restaurang, boende, skidskola, skiduthyrning, skidshop, stugservice och skotersafari. Rickard har […]