Britt recenserar: I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv

När Tom Malmquist träffade Karin Lagerlöf så var det två poeter som möttes. Det finns också poetiska drag i berättelsen om deras korta liv tillsammans, Toms sorg och smärta vid hennes död och upplevelsen som misstrodd och rättslös pappa till dottern Livia. Ändå är Tom Malmquists ”I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv” knappast en roman på dokumentär grund utan en brutal verklighetsskildring, litterärt gestaltad, där tider, platser och namn är autentiska. De poetiska stildragen är koncentrationen och det rytmiska språket.

Berättelsen börjar med hög puls, då Karin gravid i vecka trettiotre anländer till Södersjukhusets BB med allvarliga symtom på lunginflammation som senare visar sig vara akut leukemi. Snabb förflyttning till Karolinska, där högspecialiserad personal finns. Nu möts fackfolket, alla specialistbeteckningar, hela arsenalen av snabba vårdinsatser för att rädda ett liv med en grupp handfallna och skärrade anhöriga i en förvirrad och upptrissad stämning. Tom springer som en galning genom automatiska dörrar, hissar, korridorer och kulvertar för att stå i första ledet som mottagare av information. Är det allvarligt? är den andlösa frågan som ideligen ställs. Tonen är saklig och osentimental. Vi är med på resan, vi vet slutet och ändå är det spännande.

Tom springer som en galning genom automatiska dörrar, hissar, korridorer och kulvertar för att stå i första ledet som mottagare av information.

Texten vandrar fram och tillbaka i tiden som minnet gör och inne i dramat om Karins död och Livias förtidiga ankomst genom kejsarsnitt trängs också Toms fars sjukdom och några månader senare hans bortgång i cancer. Thomas Malmquist var en känd sportjournalist, spökskrivare till Björn Borg och J-O Waldners förtrogne. Mest känd som avslöjare av uppgjorda matcher inom bandy och ishockey men som aldrig fick Stora Journalistpriset för sina artiklar. Tidningsvärlden är närvarande i barndomsminnen och gestaltningen av faderns begravning.

Ingen vet om Karin hade velat kremeras men det visar sig enkelt att göra utan intyg. Tom blir kraftfullt avrådd att ta avsked, eftersom kroppen bara är en osammanhängande ”sanitär olägenhet”. Vissa saker tycks kunna klaras av helt utan byråkrati, desto svårare blir det för Tom att bli erkänd som Livias pappa. Barnet betraktas av myndigheterna som föräldralöst och fosterhemsplacerat och det krävs ett domstolsutlåtande för att ändra på den saken. Telefonsamtalen runt problematiken känns Kafka-artade och som läsare undrar man varför inte ett enkelt dna duger?

Tom Malmquists bok är en stark och naken berättelse om en stor sorg och hur snabbt och oväntat livet förändras. Själva titeln påminner oss om hur skört det som vi tar för givet egentligen är. Den vidgar vårt medvetande och ökar vår känsla av närvaro i nuet. I det sista kapitlet lämnas Livia till förskolan på Reimersholme och Tom städar bort det onödiga och behåller det viktiga. Han är uppmärksam på att Livia föredrar Shaun Tans sagor framför pekböcker. Han tänker tillbaka och han tänker framåt. Kanske kommer Livia att vigas i Karins röda klänning med vita prickar och säga: Jag drömmer ofta om mamma.

Författare: Tom Malmquist
Titel: I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
Förlag: Natur & Kultur

Fristående krönikör med egen spalt. Skriver också bokrecensioner och håller ett extra öga på kulturens värld.
E-post: info@321an.se

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se