Ida Björs illustrerade ”En liten bok om kärlek”

Britt recenserar: En liten bok om kärlek

”En liten bok om kärlek” tilldrar sig en av de sista krigsvintrarna, jag tippar 1943. Det var sträng kyla och julbordet påvert på grund av ransonering.

Det är ett okänt begrepp för bokens målgrupp 6-9 år och barnen vet antagligen inte heller något om andra världskriget som slutade för exakt 70 år sedan. Så passande med en återblick kanske Ulf Stark och Ida Björs har resonerat, när de med en pricksäker tidskänsla skapade berättelsen om gossen Fred i slipover och golfbyxor, uppkallad efter sång- och dansmannen Fred Astaire, och hans blyga kärlek till Elsa, en i alla bemärkelser stark och tydlig flicka. Fred för ordet med en förnumstig och något lillgammal röst i sin strävan att kompensera för att pappa är i Norrland och bara finns som ett fotografi och osynlig samtalspartner i klädkammaren. Fred vet inte själv varför han blivit kär i just Elsa men så är det ju med kärleken, den slår blint. Han anförtror sig till pappa som svarar i form av en susning från ventilen. Världspolitiken tar sig in i skolan när det visar sig att ett fräckt busstreck från Fred och Oskar visserligen blir bestraffat med anmärkning och utskällning av rektorn men i själva verket uppfattas som en modig handling av fröken. Pojkarna tar sig in i ett låst skåp och klistrar en Hitler-mustasch på skelettet. ”Om jag var ni skulle jag vara stolt”, skriver fröken i sitt meddelande till målsman om Freds underbetyg i ordning och uppförande. Rektorn ser det däremot som en demonstration mot främmande makt och vi förstår att det i skolan liksom i samhället utanför finns olika hållning till kriget. Ida Björs född 1973 har gjort ett beundransvärt arbete med att illustrera tiden på ett realistiskt och humoristiskt sätt. Ulf Stark nyss fyllda 70 står närmare krigsslutet men kan inte heller ha några egna barndomsminnen från krigstiden. Det är 30-talisterna som var barn under kriget och verkligen kan känna igen sig och uppleva nostalgi men i princip har morfars- farmorsgeneration oavsett födelseår en stor uppgift att läsa, berätta och förklara. Betyg i ordning och uppförande? Mörkläggning? Så kallt att snoret frös i näsan?

Jag har bara lovord för den här varma, livfulla och romantiska kapitelboken om en inte alltför avlägsen tid i Sverige.

En liten bok om kärlek av Ulf Stark & Ida Björs

Lilla Piratförlaget