Kraftfull blomma ska hjälpa barn i tuffa tider

Majblomman har en allt viktigare roll när det gäller att hjälpa barn som har det besvärligt, och med ökande klyftor följer ökade behov av bidrag för att få ihop vardagen.

Tisdagen den 24 januari, kl 12.00, avtäckdes årets majblomma vid en ceremoni i Nordstan i Göteborg. Landshövding Lars Bäckström, tillika Majblommans Riksförbunds ordförande, avtäckde blomman som designats av barn

Majblommans färg har presenterats och det är första glimten av årets verksamhet som bygger på att barn hjälper barn. Barn samlar in pengar genom att sälja majblommor och förra året blev det en rekordinsamlingen på 52,5 miljoner kronor på två veckor. Men pengarna räcker inte till alla behov varför vi nu startar vår rekryteringskampanj för att entusiasmera fler skolor och barn att delta i årets insamling.

Majblommans betydelse är större än någonsin. Mer än tvåhundratusen barn lever i en ekonomiskt utsatt familj i Sverige och klyftorna ökar mellan de som har och de som inte har. Majblommans 700 lokalföreningar delar ut bidrag till glasögon, gympaskor, skridskor, sommaraktiviteter, barnkalas, fritidsaktiviteter, datorer, cyklar och mycket annat som gör att barn kan vara delaktiga med sina kamrater i skolan och på fritiden.

– Vi hoppas att allt fler skolor vill delta i årets insamling som är en konkret pedagogisk handling i skolans värdegrundsarbete och dessutom ger Majblommepengar till skolan, säger Lena Holm, Majblommans generalsekreterare.

Genom alla tiotusentals bidragsansökningar som kommer till Majblomman ser vi många barnfamiljers vanmakt som handlar både om de ökade klyftorna och om kommuner och landsting som inte följer de lagar som är tänkta att skydda barn. Det handlar om skolor som avgiftsbelägger aktiviteter som ingår i utbildningen, t.ex. idrottsdagar och det handlar om landsting som inte följer hälso- och sjukvårdslagen med hjälpmedel till barn, t.ex. glasögon. Majblomman är oftast sista utvägen.

Att barn kommer till tals inom Majblomman är centralt och ett exempel på det är att det är barn som bestämmer färgen på majblommorna. Först skapar barnen förslag via hemsidan, därefter går Svenska Moderådet igenom alla tusentals förslag och väljer ut de färgkombinationer som blir kommande års modefärger. Ett tiotal varianter läggs sedan upp på hemsidan och barn går in och röstar fram sin favorit.

– Årets majblomma för tankarna till en färgstark vårprimula och gamla broderirabatter. Den vinröda nyansen har en skön 70-talsvibb, kul mixad med silver och den lilla cerisa tonen som pricken över i, säger Lotta Ahlvar, VD på Svenska Moderådet.

– Det är jätteroligt att kunna presentera årets majblomma som är kraftfull både i färg och vad vi kan hjälpa barn med, säger Lena Holm, Majblommans generalsekreterare.

Pressmeddelande från Majblomman

E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-30 000

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Linn Åslund signerade sin debutbok

    Igår, 16 juni, fanns hon tillsammans med Rebecka Helmersson på Länsbiblioteket. Där signerade Linn sin  debutbok, ”Ester Tagg och den flygande holländaren”, en barnbok som Rebecka har illustrerat. Ester Tagg […]

  • Slutet på papperstidningen-början på webben 321an.se

    Hjälp oss att få ännu bättre snurr på vår webbtidning www.321an.se genom att berätta vad du tycker att den ska innehålla. Skriv gärna själv typ insändare och skicka till kenta@321an.se […]

  • Prenumerationstidningen 321anMagasin läggs ner!

    Undertecknad har fått ansvar för www.321an.se och tror att de allra flesta kommer att via den ta del av det som händer. Jag har ambitionen att utveckla den hemsidan. Blir […]

  • Förhandsvisning av Nationalmuseum Jamtli

    Torsdag kväll var jag på förhandsvisning av Nationalmuseum Jamtli. Vi blev mottagna med bubbel och jordgubbar på nedervåningen i byggnaden. Där finns konstlobbyn och en  konstatelje. Tre damer presenterade den […]

  • ”Korruption i Sverige” av Per Kornhall

    Varför hörsammas inte folkets röst i Sverige? 74% anser att PR-firmor öppet ska redovisa sina uppdrag. Det sker inte. Uppåt 80% oavsett politisk tillhörighet tycker att vinst i skattefinansierad välfärd […]

  • HBIS sponsrar fotbollen i Hallen

    Hallenbygden i Samverkan (HBIS) har i dagarna slutit  ett sponsoravtal med Hallens Sportklubb. Detta vidimeras av en skylt med texten ”Hallenbygden i Samverkan -för bygdens utveckling och framtid”. Därmed sällar […]

  • Recension av Fantasy

    Medeltiden med stamstrider och folktro på allehanda väsen och makter är en lockande epok för den litterära stil i flera varianter som kallas fantasy. Karaktäristiskt är en blandning av saga […]

  • Brödbingo!