Till höger Tia Jumble som tillsammans med Jenny Sunding från Mårdshund skrivit boken Yoga och Jogga. Foto: Johan Marklund

Hallå där Jenny Sunding…

…från Mårdsund som tillsammans med Tia Jumbe snart ger ut boken Yoga och Jogga – den optimala träningskombon (Bladh by Bladh förlag).

För de som inte känner till dig, vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är uppvuxen i Jämtlands vackraste by Mårdsund, utanför Hallen. I dag bor och verkar jag i Stockholm. Jag är utbildad inom idrottsvetenskap och journalistik och jobbar som webbredaktör på träningsmagasinen Runner’s World och Women’s Health. Vid sidan av redaktörsjobbet tränar jag PT-kunder och håller i löpgrupper samt jobbar med en del andra projekt, som den här boken till exempel. Jag älskar att springa, är nybliven hundägare och bor med min fästman i Solna.

Hur fick du/ni idén till boken?
– Jag och Tia jobbade för några år sedan tillsammans på tidningen Blossom Magazine. Tia har sedan dess gett ut några böcker och i våras insåg hon att det ännu inte fanns någon bok om träningskombinationen yoga och löpning på svenska. Hon ringde mig och frågade om jag ville skriva den med henne och jag tackade ja direkt. Vi kompletterar varandra väldigt bra eftersom Tia är yogalärare och jag är löpcoach. Vi fick bokkontrakt och på den vägen är det!

Bokomslag.

Hur känns det att ge ut en bok?
– Det är en spännande och lite overklig känsla. Alldeles nyss hade vi alla texter i ett worddokument på datorn som bara vi kunde läsa och nu är den tryckt i flera tusen exemplar och säljs ute i handeln!

Har du fler bokprojekt på gång?
– Jag har alltid massor av idéer men inget är bestämt ännu. Just nu vill jag bara njuta en stund av den här boken innan jag tar tag i nästa. Men jag har definitivt fått mersmak.

Varför är Yoga och Jogging en perfekt träningskombination?
– Yoga bygger upp rörlighet och styrka i de delar av kroppen som ofta är löparens svagaste: höfter, fotleder och baksida lår (hamstrings), till exempel. En alltför tajt muskel är en svag muskel, och rörligare höfter och hamstrings ger ett längre och starkare löpsteg. När du yogar blir du stark i hela kroppen, även i bålen och resten av överkroppen, där löpare vanligtvis är svaga. Du får en bättre hållning, vilket gör att du orkar springa längre och håller dig skadefri. Dessutom blir uthålligheten i de redan starka löparbenen bättre av den statiska träningen i yogan. Yogan stärker också den mentala uthålligheten.
Löpning förbättrar konditionen vilket är ett bra komplement för dig som yogar. Även om du väljer en yogaform med mycket flow, som till exempel Ashtanga, kommer du aldrig upp i samma ansträngning för hjärtat som under löpturen. Och en bra kondition gör din yogastund betydligt skönare. Löpning stärker också skelettet, vilket förstås är bra även när du yogar.
Yoga och löpning kompletterar varandra så att du som tränar dem uppnår större balans, både mentalt och fysiskt. Vi upplever att en balanserad träning också ger mer balans i vardagen.

Slutligen, vill du ge ett träningstips till dem som vill komma igång nu när våren är i antågande?
– Boka in dina träningstillfällen i kalendern och behandla dem som viktiga möten du inte får missa. Stäm träff med en vän eller en kollega, eller börja dagen med ett pass – innan något annat hinner komma emellan. Gå inte ut för hårt i början utan starta med korta pass och öka sedan successivt vecka för vecka. I boken ger vi förslag på massor av bra yogapositioner, löppass och program!

Tidigare reporter och fotograf.
E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-30 000

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se