Juridikstuderande Clara Wågefjell svarar på dina fråor

Vad gör jag om jag inte är nöjd med snickarens eller reparatörens arbete?

Konsumenttjänstlagen guidar oss rätt
Svaren på frågan i rubriken finner vi i konsumenttjänstlagen, en lag som vi kan använda oss av om du som privatperson köpt tjänsten av en företagare. Lagen gäller på nästan all typ av arbete på lösa saker och även på byggnader. Den gäller även förvaring av dessa. Det lagen inte täcker är förvaring av levande djur och arbete på dessa, inte heller tillverkning av lösa saker och inte heller på exempelvis installation av en diskmaskin du har köpt. Det måste vara fråga om att du just anlitat en person för att göra en viss grej, det får inte höra ihop med ett annat köp.

Tjänster ska utföras i rätt tid, så som ni avtalat och fackmannamässigt
Det finns krav på att den som utför en tjänst måste göra det fackmannamässigt. Det är såklart svårt att veta vad detta är, men i grova drag ska tjänsten bli så som du har förväntat dig och som ni har avtalat om.

Det du som konsument översiktligt har rätt till är alltså: • att tjänsten utförs fackmannamässigt och på det vis ni kommit överens om, • att företagaren avråder dig från tjänsten om den kommer bli orimligt dyr i förhållande till vad du får, • att tjänsten slutförs i rätt tid om inte du som konsument gör att det tar längre tid.

Har det inte blivit på detta vis när tjänsten är slutförd, anses det vara ett fel i tjänsten. Har resultatet av tjänsten försämrats mycket efter att den slutförts, kan du också ha rätt att göra invändningar om försämringen berott på att företagaren inte gjort på det sätt som ni avtalat om eller inte gjort det fackmannamässigt.

Om du är missnöjd måste du berätta det
Det du ska göra om du är missnöjd är att så fort som möjligt berätta för företagaren att du är missnöjd, helst inom 2 månader från att du märkt felet, för att vara på den säkra sidan. Det du då får rätt till är att hålla inne med betalningen tills att tjänsten blivit klar på rätt sätt och du får kräva att företagaren åtgärdar felet om det inte är orimligt. Orimligt kan det vara om problemet för dig inte är så stort, men det skulle bli väldigt tungt för företagaren att slutföra uppdraget ändå. Företagaren ska då åtgärda problemet så snart som möjligt.

Om företagaren frivilligt säger att denne ska åtgärda problemet, ska du som konsument ge företagaren möjlighet att göra detta om det inte finns något stort som sätter stopp för detta.

Skulle det ändå inte bli så att företagaren åtgärdar felet, så har du som konsument rätt att göra avdrag på priset. Det svåra är dock att veta hur detta ska göras, vad det är som inte blev rätt i tjänsten. Generellt sett ska dock prisavdraget bli så stort som det kostar för dig att få någon annan som åtgärdar problemet.

Blev hela tjänsten felaktig och företagaren måste ha insett detta, har du rätt att häva köpet. Du ska då som utgångspunkt inte behöva betala någonting. Dock ska företagaren få tillbaka det denne använt och om det inte går kan du bli skyldig att betala en liten del av detta.

Tydliga avtal gör det enklare
Eftersom att det är en tjänst kan det vara svårt att veta vad som är avtalat om eller inte, något som gör det svårt att veta vilken rätt man har när man inte är helt nöjd. Därför är det viktigt att vara så noggrann som möjligt när man avtalar, att skriva med de detaljer man kommer på och låta allt stå tydligt. Då kommer det mesta att lösa sig.

På https://www.hallakonsument.se kan du få rådgivning om du stöter på problem.

Clara Wågefjell

Skribent, fotograf och ansvarig utgivare
E-post: kenta@321an.se | Telefon: 073-1821388

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

En kommentar till Vad gör jag om jag inte är nöjd med snickarens eller reparatörens arbete?

  1. Clara Wågefjell (tidigare Bogfors) studerar nu juridik i Göteborg men är kanske mer känd som friidrottare på ELITNIVÅ i sina åldersklasser undeR uppväxten. Tävlat på Stockholms stadion tex.
    Grenar:
    100m, korta häcken och längdhopp (kanske nåt mer som jag glömt)? Clara har ALLTID varit vår bygd trogen, tävlade alltid för Hallens Sportklubb och spred på så sätt kännedom om vår bygd vida runt i Sverige.

    Nu vill hon hjälpa till i vår tidning med det hon är bra på nu, juridik! så har du frågor så välkommen med dom!

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Stoppa prospektering och brytning av alunskiffer

    Som centerpartist välkomnar jag riksdagens beslut att förbjuda brytning av uran i Sverige. Det känns extra bra eftersom det var på stämman i Åre 2011 som  Centerpartiet beslutade att en […]

  • Hackås Bildskola fyllde 20

    Vi som bor i byar behöver något att känna stolthet för och i Hackås har vi vårt blomstrande kulturliv, teaterverkstad, sångkör och bildskola, orkresterat av kulturföreningen Röda Ladan. I år […]

  • Rättsliga skillnader mellan att vara sambo eller gift

    Svaren finner vi i sambolagen, ärvdabalken och äktenskapsbalken. De stora och viktiga skillnaderna handlar om arv och bodelning, något som är viktigt att ha koll på. Vad händer om vi […]

  • Vill du bli Guld- Silver- eller Brons-sponsor

    Vill du stärka ditt varumärke på den lokala marknaden och samtidigt göra nytta för bygden? Nu erbjuder vi dig som företag eller organisation möjlighet att sponsra 321an.se. 321an.se är uppskattad […]