Bild Naturvårdsverket

Svenska snöskoterförare tar bullerfrågor på allvar

Pressmeddelande 23 mars 2018

En majoritet av snöskoteråkare i Sverige har en förståelse för att snöskotrar kan uppfattas som störande av omvärlden. Drygt sju av tio uppger att de anpassar sin körning för att minska bullret. Det visar en undersökning som Nationella Snöskoterrådet genomfört.

– Hållbar snöskoterkörning handlar om hänsynstagande och lyhördhet mot omgivningen. Resultaten från vår undersökning visar att de allra flesta anpassar sin körning för att minska bullret. Den andel som inte gör det förstör för det stora flertalet, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterrådet.

Nationella Snöskoterrådet genomförde i maj av 2017 en enkätundersökning som besvarades av drygt 1 657 snöskoteråkare i hela landet. I den framgick att drygt sju av tio helt eller delvis instämde i påståendet att ”jag anpassar min körning för att minska bullret”. De som svarade visade också stor förståelse för att snöskotrar kan uppfattas som störande av omvärlden. Hälften av de som svarade instämde helt eller delvis i påståendet ”jag kan förstå att den som inte kör snöskoter tycker att snöskotrar kan medföra störande buller”.

De olika situationer där snöskotrar kan medföra buller kräver både kunskap och omdöme för att undvika onödiga störningar. Hastighet och gaspådrag påverkar bullernivån i störst utsträckning. I tättbebyggda områden krävs stor varsamhet för att inte störa andra intressen i omgivningen. De generella riktvärden som finns för trafikbuller anger att nära bostäder och skolor ska bullernivåerna inte överstiga 55 dBA (dygnsekvivalent ljudnivå). Låg hastighet med litet gaspådrag sänker bullernivån avsevärt medan mätningar av full acceleration visat att bullernivån ofta medför bullernivåer långt över de riktvärden som finns.

De senaste åren har snöskoteråkning utanför snöskoterlederna ökat. Med detta följer också ett stort ansvar för att om möjligt minska det störande bullret. Vilda djur kan reagera på motorljud långt innan fordonens förare ser djuren. Vetenskapliga studier visar att många snöskoterförare har en övertro på just bullerreducering i terräng.

Under ett flertal år har montering av effektgassystem (sk. trimpipor i dagligt tal) upplevts innebära ett problem inom snöskotervärlden. Detta medför nästan alltid att snöskotrarna bullrar mer. Dessutom är de olagliga eftersom det inte är tillåtet att förändra ett fordon utifrån de uppgifter och värden som angivits vid inregistreringen av snöskotern. Enkätundersökningen visar på en begynnande och positiv attitydförändring kring användning av dessa tillsatser. Allt fler snöskoterverkstäder vägrar också att ta emot snöskotrarna för ombyggnad.

–Tillverkare av snöskotrar har under ett flertal år arbetat för att minska bullret från snöskotrarna. En modern snöskoter har väsentligt lägre ljudnivå än äldre modeller. Inom EU sker en stegvis skärpning av bullerkraven. De svenska snöskoterimportörerna arbetar också aktivt med frågorna genom kampanjen ”välj bort buller, inte snöskoter”, säger Per-Olov Wikberg.

E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-30 000

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Färjan snart i trafik

    Har idag pratat med P-O på färjerederiet och en annan man som var på plats. De sa att det skruvas just nu och isrännan håller på att brytas för fullt. […]

  • Vad gör jag om jag inte är nöjd med snickarens eller reparatörens arbete?

    Konsumenttjänstlagen guidar oss rätt Svaren på frågan i rubriken finner vi i konsumenttjänstlagen, en lag som vi kan använda oss av om du som privatperson köpt tjänsten av en företagare. […]

  • Ny återvinningscentral i Järpen påbörjas

    Den 25 april inleder vi arbetet med att bygga ny återvinningscentral i Järpen. Ordförande för kommunfullmäktige är på plats kl. 13.00 och inviger genom att ta det första spadtaget. Anledningen […]

  • Syskonträff i Hallen

    I söndags hade Hallens egna hundviskare Maria Häggblom en syskonträff för sin senaste valpkull. Det var fem av åtta ur kullen som kom och fick lite tips och trix från […]

  • Utredning om terrängkörningslagstiftning välkomnas

    Pressmeddelande 23 april 2018 Regeringen har idag tillkännagett att en utredning om den svenska terrängkörningslagstiftningen ska tillsättas och ska arbeta till november 2019. Syftet med utredningen är att genomföra översyn […]

  • Nu är det klart!

    Nu är alla tidningar, aprilnumret, utdelade. Har vi missat någon så kan du bara höra av dig till 073 182 13 88 Kenta eller till Allhuset 0643 30000. Samma tel nr […]

  • Förlängda öppettider för skoterleder

    Länsstyrelsen har beslutat att förlänga öppethållande av skoterlederna inom delar av Åre kommun till och med 1 maj. Detta gäller för de leder som ingår i det tidigare kommunala regleringsområdet […]

  • ”Orter och ställen”, scenisk läsning i Hallen

    Estradpoesi har man ju hört talas om och även förtrollats av genrens celebritet, Bruno K. Öijer, men vad är scenisk läsning? Det fick jag och ett tiotal andra uppleva på […]

Skogsförvaltning SCA
Skogsförvaltning SCA
Skogsförvaltning SCA