Bild Naturvårdsverket

Svenska snöskoterförare tar bullerfrågor på allvar

Pressmeddelande 23 mars 2018

En majoritet av snöskoteråkare i Sverige har en förståelse för att snöskotrar kan uppfattas som störande av omvärlden. Drygt sju av tio uppger att de anpassar sin körning för att minska bullret. Det visar en undersökning som Nationella Snöskoterrådet genomfört.

– Hållbar snöskoterkörning handlar om hänsynstagande och lyhördhet mot omgivningen. Resultaten från vår undersökning visar att de allra flesta anpassar sin körning för att minska bullret. Den andel som inte gör det förstör för det stora flertalet, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterrådet.

Nationella Snöskoterrådet genomförde i maj av 2017 en enkätundersökning som besvarades av drygt 1 657 snöskoteråkare i hela landet. I den framgick att drygt sju av tio helt eller delvis instämde i påståendet att ”jag anpassar min körning för att minska bullret”. De som svarade visade också stor förståelse för att snöskotrar kan uppfattas som störande av omvärlden. Hälften av de som svarade instämde helt eller delvis i påståendet ”jag kan förstå att den som inte kör snöskoter tycker att snöskotrar kan medföra störande buller”.

De olika situationer där snöskotrar kan medföra buller kräver både kunskap och omdöme för att undvika onödiga störningar. Hastighet och gaspådrag påverkar bullernivån i störst utsträckning. I tättbebyggda områden krävs stor varsamhet för att inte störa andra intressen i omgivningen. De generella riktvärden som finns för trafikbuller anger att nära bostäder och skolor ska bullernivåerna inte överstiga 55 dBA (dygnsekvivalent ljudnivå). Låg hastighet med litet gaspådrag sänker bullernivån avsevärt medan mätningar av full acceleration visat att bullernivån ofta medför bullernivåer långt över de riktvärden som finns.

De senaste åren har snöskoteråkning utanför snöskoterlederna ökat. Med detta följer också ett stort ansvar för att om möjligt minska det störande bullret. Vilda djur kan reagera på motorljud långt innan fordonens förare ser djuren. Vetenskapliga studier visar att många snöskoterförare har en övertro på just bullerreducering i terräng.

Under ett flertal år har montering av effektgassystem (sk. trimpipor i dagligt tal) upplevts innebära ett problem inom snöskotervärlden. Detta medför nästan alltid att snöskotrarna bullrar mer. Dessutom är de olagliga eftersom det inte är tillåtet att förändra ett fordon utifrån de uppgifter och värden som angivits vid inregistreringen av snöskotern. Enkätundersökningen visar på en begynnande och positiv attitydförändring kring användning av dessa tillsatser. Allt fler snöskoterverkstäder vägrar också att ta emot snöskotrarna för ombyggnad.

–Tillverkare av snöskotrar har under ett flertal år arbetat för att minska bullret från snöskotrarna. En modern snöskoter har väsentligt lägre ljudnivå än äldre modeller. Inom EU sker en stegvis skärpning av bullerkraven. De svenska snöskoterimportörerna arbetar också aktivt med frågorna genom kampanjen ”välj bort buller, inte snöskoter”, säger Per-Olov Wikberg.

E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-30 000

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Nyhet på Glamusiken vecka 30

    Uppbyggnaden till allt som behövs för vecka 30 pågår intensivt, och snart kommer det att se ut som på arkivbilden från 2015 över Hallgärdet när alla gäster har anlänt. Polska […]

  • Ingmar Bergman – både stor och liten

    En verkligt kulturell krönika exklusivt för 321an, signerad Britt Jakobsson Varsågoda, läs, begrunda och kommentera gärna/red Vem tänker du på om jag säger Gentleman? Det var Ingmar Bergman som fick […]

  • Ekumenisk samling under hemvändardagarna i Arvesund

    När min fru Elisabet hade, söndagen den 15/7, ett uppdrag att utföra som kyrkvärd följde jag med. Det var under den ekumeniska gudstjänsten i Arvesunds missionshus. ”Ekumenisk” betyder att flera […]

  • Samarbete och utbildning behövs när det krisar

    I en kris, så fungerar samarbetet! Brandkåren från flera stationer, hemvärnet, försvarsmakten, privata, företag, näringsidkare m.fl. ställer upp till 100 %. Branden i Pålgård började med ett åsknedslag lördagen den […]

  • Berättarafton i Låsböle

    Styrelsen i Lillsjöbygdens byalag funderade för en tid sedan över om det vore dags att ha någonting mer på programmet än bara styrelsemöten, årsmöte, valborgsfirande med majbrasa och surströmming i […]

  • Hallens brandkår hjälpte till i Mörsil/Järpen

    Efter kilometervis med spaltmeter, med all rätt, om den fasansfulla mängd med skogsbränder vi drabbats av, ska jag fatta mig kort om detta mer lokala. Träffade brandman Håkan Karlsson som […]

  • ”Gubbas hage” av Kerstin Ekman

    Kerstin Ekman tillhör oss på ett möjligen ologiskt men innerligt och speciellt sätt efter vad Valsjöbyn betytt för trilogin Vargskinnet. När hon i sin spränglärda essä ”Gubbas hage” om motsättningen […]

  • Konsert i Näs kyrka med Balsam

    Musikgruppen Balsam skapade en mjuk och trevlig stämning i Näs kyrka på lördagskvällen. Förutom multi-instrumentalisten Janne Hemmingsson består gruppen av Marianne Nilsson på fiol från Lockne, sångerskan heter Sandra Olsson […]