Karl den elfte till häst. Foto: wikipedia

Kunglig resa längs ”321-an”

Länsväg 321 mellan Svenstavik och Mattmar är som vägsträckning av uråldrigt datum.

Länsväg 321 mellan Svenstavik och Mattmar är som vägsträckning av uråldrigt datum – så länge det funnits folk i Storsjöbygden har det varit naturligt att kommunikationsmässigt sammanbinda den södra delen av sjön med den norra. Vägen var etablerad och omnämnd redan under tidig medeltid och på kartor från 1600-talet finns den inritad–i stort sett med dagens sträckning.
Längs vägen har det, förutom bygdens egna innevånare, färdats handelsmän och pilgrimer, samt tidvis soldater i diverse militära ”campagner”.
I Fale Burmans skrift från 1791 om jämtländska vägar beskrivs den som en ”sidoväg” till huvudvägen västerut mot Norge. År 1688 förbättrades vägen efter en förordning från landshövding Vellink–”då flere farleder då för första gången blefvo vidgade till kärrvägar” – bland andra vägen från Mattmar genom Hallen, Marby och Oviken till Berg. Orsaken till detta är sannolikt de klagomål på vägen (ridstigen) som framfördes av kung Karl XI i samband med hans resa i Jämtland några år tidigare.

År 1686 gjorde Karl XI med en kunglig delegation och med Erik Dahlberg som ”färdledare” en resa i landskapet för att besikta vägarna. Det var det första kungabesöket efter det att Jämtland blivit svenskt i Brömsebrofreden 1645. Kungens huvudsakliga intresse var huruvida vägarna var dimensionerade för militärt bruk eftersom man befarade dansk-norska återerövringsförsök.Karl XI anlände till Jämtland den 2 juni och vistades i landskapet under en dryg vecka.
På återresan, som påbördades den 8 juni längs västra sidan storsjön (”321-an”). färdades man delvis med båt och delvis till häst. Sålunda skriver Dahlberg att man åkte båtledes från Sundsbacken till Våge, varefter man färdades ”Hallen förbi” för nattkvarter hos kaplanen Elias Tallin i Marby. Enligt folktraditionen var både maten och nattkvarteret så ”uselt” att kungen övernattade i en kornlada. Den 9 juni rodde man förbi Oviken och Myssjö till Berg, varefter det kungliga följet fortsatte till Klövsjö och Vemdalen för vidare färd till huvudstaden. Vägens (ridstigens) dåliga standard innebar att det tidvis var bekvämare att färdas med båt och kungens klagomål resulterade i den ovan nämnda uppgraderingen till kärrväg.

Avslutningsvis kan konstateras att 321-an även idag är i behov av en ordentlig upprustning, samt att ett kraftfullt initiativ behövs. Kanske vore ett kungabesök ånyo påkallat som påtryckningsmedel.
EAE

E-post: info@321an.se | Telefon: 0643-30 000

Gillade du denna artikeln?
Stöd gärna 321an.se genom att bli månadssponsor eller genom att Swisha valfri summa till 123 311 38 18.

Vad tycker du?




Senaste nyheterna på 321an.se

  • Musikunderhållning på Bjurgården

    Underhållning stod ett gäng duktiga kulturarbetare för! En orkester med musiklärare från Åre kommuns kulturskola! Med sin orkester bjöd de upp ”te” Tedans på Bjurgården den 18 jan! Orkestern bestod […]

  • Snö snö och åter snö

    Ingen kan väl ha missat hur mycket snö vi har fått denna vinter. Tre-meters höga plogvallar redan på sina ställen och ännu mer snö kommer det nog att bli. Så […]

  • Isvägen 2018

    Igår var jag i kontakt med P-O Zakrisson som jobbar på färjerederiet Hallen. Jag frågade hur det går med isvägarna denna säsong. Det såg lovande ut innan helgen då det […]

  • Tedans i Hallen

    Imorgon Torsdag den 18e Januari bjuder kulturskolan in till Tedans kl. 14.00 Bjurgården i Hallen. Kulturskolan drar ut på tedans-turné på kommunens särskilda boenden. Alla, både i och utanför våra […]

Skogsförvaltning SCA
Skogsförvaltning SCA
Skogsförvaltning SCA